Det var det berømte Flora Danica stel, der for et halvt hundrede år siden inspirerede kunstneren, surrealisten, Dag Samsund til at søge ind på den Kongelige Porcelænsfabrik. Her gennemgik han den 10-årige uddannelse som Flora Danica-maler. Til sammenligning tager det tre år at uddanne en musselmaler.
– Jeg var fascineret af Flora Danicas mange detaljer. Derfor var jeg opsat på at lære at bruge penslen til de fine maleteknikker, for det var mit mål at blive overglasurmaler og ligeså dygtig som den nederlandske maler, Hieronymus Bosch, der levede i fjortenhundredetallet, forklarer Dag.
Vi mødtes i ”Kunstlade Gjøl” et par time før ferniseringen på galleriets efterårsudstilling, ”TROLD er fri”. Galleriejer/billedkunstner Danny Heinricht sørger godt for os med kaffe og en udsøgt kaffelikør, fra ”La Casa Latina” i Aalborg, stedet, hvor Danny også køber sine cubanske cigarer.
Dag er én af de 19 surrealister, der i øjeblikket udstiller i galleriet. Billeder, som må være inspireret af drømmenes og mareridtenes univers. Sjove, underfundige, erotiske, uhyggelige, synes nogle, mens andre, ligesom Lewis Carrolls Alice, er begejstrede og nysgerrigt lader sig drage ind i et eventyrland, hvor fantasien tager over, og alt kan ske.
49 – magisk tal eller en tilfældighed?
– Jeg er født i 1949, fortæller Dag, der er rejst herover fra Tølløse, hvor han bor med hustruen Susanne.
”Royal Copenhagen” tidligere ”Den Kongelige Porcelænsfabrik” og ”Bing & Grøndahl” har været hele mit arbejdsliv gennem 49 år, indtil jeg stoppede for 10 år siden. Jeg var oprindelig tegner, men havde også lært at lave silketryk, som vi bl.a. anvendte til fabrikkens årskrus, der blev skabt i samarbejde med en række kendte danske kunstnere, bl.a. Peter Brandes og Maja Lisa Engelhardt. Da jeg selv lavede motivet i 2014, var det sjovt nok årskrus nr. 49 i rækken .
Sideløbende med arbejdet lavede jeg mine surrealistiske billeder og deltog i udstillinger, mens jeg videreudviklede mig som kunstner. Jeg studerede bl.a. på Frederiksberg Tekniske Skole, hvor jeg blev undervist af grafikeren Grethe Bagge og billedhuggeren Henry Luckow-Nielsen.
”Brugskunst” – også til kongehuset
Mange af Dags tidligere værker befinder sig i private hjem. Han er nemlig kunstneren bag mange populære spise- og kaffestel fra Royal Copenhagen. Ikke alle er sat i produktion endnu, nogle bliver det måske aldrig, for som med alt andet, er der også mode i spisestel. Eksempelvis blev det populære Megamussel til ved lidt af en tilfældighed, fortæller Dag.
– En ung pige havde fået idéen at forstørre en del af det musselmalede motiv. Hun kunne ikke male, men på fabrikken gav man det en chance og lod én af musselmalerne lave nogle tallerkner, som forsøgsvis blev sat ind i butikken på Amagertorv. Og det viste sig at blive en stor succes.
Når nogle af de gamle stel opnår ny popularitet, fornyer man dem bl.a. ved f.eks. at lave krus, der gør stellet mere tidssvarende.
Dag viser et billede af en række tallerkener, han har tegnet, men som endnu ikke er sat i produktion. Om de bliver det, vides ikke, det kommer an på den skiftende mode.
For mange år siden lavede jeg et stel, der hed TENERA, som vi selv har en del af hjemme.
Også nogle af de engang så populære juleplatter bærer Dags signatur på bagsiden.
Også ved kongehusets officielle middage har Dag sat sit præg. For nogle år siden malede han nemlig en dessert/grødtallerken til Dronning Margrethe, og den er siden fremstillet i flere hundrede eksemplarer til de royale gæstebud med mange deltagere.
Dag har udstillet flere gange i Kunstlade Gjøl, og det skyldes, at Danny, der selv er surrealistisk maler, tiltrækker ligesindede kunstnere, som Claus Brusen, Rasa Dzimidaviciute Olesen og Helle Rask Crawford. Vi er i virkeligheden ikke ret mange i Danmark. Danny og jeg lærte hinanden at kende for et par år siden, da vi begge udstillede hos Knud Grothe i Charlottenlund. Og siden har vi holdt kontakten, fortæller Dag.
Til lykke
I øvrigt er det 5 år siden Danny udvidede sit atelier med det lille charmerende galleri med de små skæve vinkler og bjælken, som mange – trods advarslen har stiftet smerteligt bekendtskab med.