Sommeren er over os, og samtidig med at turisterne invaderer Nordjylland, er ”Galerie Wolfsen” i Blokhus, Skagen og Aalborg klar til at tage imod de mange, der har både tid og lyst til at se på kunst i ferien.
Kent åbnede ”Galerie Wolfsen” i Tiendeladen i Aalborg i 1992, og siden har galleriet været blandt landets førende med salg af dansk og udenlandsk kunst, altid med fokus på udviklingen og de nyeste tendenser i en omskiftelig branche.
At kunst ikke kun er for ”de rige” understreges af, at dørene er åbne for alle, der har lyst til at kigge indenfor. Den nysgerrige, interesserede studerende kan sagtens være én af fremtidens gode kunder, alle skal jo starte et sted. God kunst behøver ikke være dyr, for værker af flere af ”Wolfsens kunstnere” kan erhverves som tryk og litografi til særdeles rimelige priser.
Dyr kunst er ikke nødvendigvis god kunst, eller omvendt, men hos Wolfsen er der kunst for enhver smag – også ”den dårlige” – hvem, der så tør definere det begreb.
Da Kent Wolfsen for nylig åbnede galleri i Blokhus, var det hans femte, og ambitionerne går i retning af også at være repræsenteret i hovedstaden.
Kunderne er både private og virksomheder. Blandt nogle af tidens hotteste navne skal her blot nævnes Kirsa Andreasen, Henrik Godsk og Peter Ole Ahlberg, der med sine humoristiske ”Tin Tin værker”, appellerer til folk i alle aldre.
– Der skal være plads til både det sjove, det spændende, det udfordrende og det dekorative, siger Kent.
Og skulle nogen blive forargede, har de i det mindste også fået dén oplevelse
Vi mødte den travle galleriejer i Skagen, hvor Galerie Wolfsen åbnede på Sankt Laurentiivej i sommeren 2020. De sidste stemningsskabende detaljer som musik, blomster og kaffe til gæsten (mig) skal på plads, inden døren åbnes præcis klokken 11, og mennesker myldrede ind. De fleste ville tale med Kent, alligevel blev der tid til en kort snak om kunst, om at have fingeren på pulsen i en travl og ofte uforudsigelig branche.
Som far så søn…
Kent blev bogstavelig talt født ind i kunsten. Hans far, Kurt Wolfsen, startede galleri i Grønland i 1969, og han var indehaver af Aalborgs ældste galleri, ”Inuit”, som Kent stadig driver efter Kurts død for et par år siden.
Som barn og ung var Kent overbevist om, at dén branche skulle han ikke ind i. Han blev udlært maskinarbejder med intentioner om, at den uddannelse kunne bringe ham ud i verden. Han var kommet på galleri ”Inuit” siden barndommen og havde lært at indramme billeder og hænge dem op. Han havde næppe undgået at kigge lidt på motiverne, så det var med en vis kunstnerisk ballast, han midt i 80´erne rejste til London og blev bestyrer af et galleri, der handlede med dansk kunst til danske virksomheder.
Pludselig forekom tanken om at handle med kunst ikke længere så fjern, og tilbage i Aalborg startede Kent sammen med sin far ”Galleri Gåsepigen” i 1988, senere drev Kent det alene, og i 1992 blev det til galleriet, der nu er kendt som ”Galerie Wolfsen”.
Om et af Kents tre voksne børn går ”gallerivejen”, nåede vi ikke at tale om, for snart var Kent på arbejde. Han er en travl mand, og det gælder ikke kun den formiddag i Skagen. At beskæftige sig med kunst er en livsstil, og Kent er konstant i bevægelse og tilbringer hele tre af ugens dage på landevejene.
– Det er simpelthen nødvendigt, for at følge med i udviklingen, siger han.
Kunst er også forretning
En kunde er interesseret i at afhænde nogle værker, og vi overhører en del af samtalen, der bekræfter, at kunst skal man først og fremmest købe, fordi man kan lide værket og ikke som økonomisk investering.
– Prismæssigt sker der oftest et prisfald, når en kunstner dør, og der ikke kommer flere værker, hører vi Kent forklare.
Eksempel: En skulptur af Robert Jakobsen sælges første gang for halvanden million, næste gang sælges den for 450.000, og skal den sælges igen, bliver prisen højst 250.000 kroner.
Man investerer jo heller ikke i en dyr sofa i forventning om, at den bliver mere værd konstaterer Kent, mens kunderne strømmer ind af døren.
Der var meget andet, vi ville have spurgt til, bl.a. Kents interesse for vin, og om ”Kunstmessen NORTH”, de succesfulde kunstudstillinger i en aalborgensisk parkeringskælder med deltagelse af en snes danske og udenlandske gallerier med værker til priser fra ganske få tusinde til flere millioner kroner.
Senest, i 2019, var der hele 15000, der i løbet af en weekend gik under jorden, for at se på kunst, og adskillige værker skiftede også ejere ved den lejlighed.
Nu er fokus skiftet fra det underjordiske til ”Toppen af Danmark”, sandsynligheden taler for, at også denne sommer bliver en succes. Vi tager afsked, mens der i galleriets hyggelige gårdhaven bliver gjort klar til, at gode venner senere lægger vejen forbi.